לויקוקוריאה – אישון לבן אצל תינוק

מה זה לויקוקוריאה Leukocoria?

לויקוקוריאה הוא מצב שבו רפלקס האור באישון של התינוק הינו לבן, בניגוד לצבע רפלקס האור האדום הרגיל. חשוב לדעת כי מדובר במצב חירום של העין, שיכול להעיד על מחלות מולדות או בעיות אקוטיות אחרות.

מקור המושג לויקוקוריאה Leukocoria הוא בשילוב המילים היווניות leukos – לבן ו-בcoria – אישון. התופעה מאופיינת בהחזר של אור לבן, בניגוד להחזר אור אדום, שנצפה כאשר מאירים את קרקעית העין.

על מה יכול להעיד תסמין של אישון לבן?

לויקוקוריאה, אישון לבן, הינו מצב שיכול להעיד על ממצא חריג בעין בכל מקום בטווח שבין הקרנית לבין הקוטב האחורי של העין. הרפלקס הלויקוקורי יכול לנבוע מגידול תוך עיני כדוגמת רטינובלסטומה – זהו גידול ממאיר ברשתית העין שנגרם ממוטציה גנטית. כמו כן, לויקוקוריאה יכולה להעלות חשד למחלות מולדות ובעיות אחרות כמו קטרקט, אובאטיס, חסר מולד ברקמה – קולובומה, מחלת רשתית, המאופיינת באי תקינות כלי דם ברשתית, היפרדות רשתית, זיהום תוך עיני ועוד. בכל חשד ללויקוקוריאה, יש לפנות באופן מיידי לרופא עיניים לילדים, לצורך אבחון מקור הבעיה וטיפול מיידי.

מהן הסיבות השכיחות ביותר ללויקוקוריאה?

רטינובלסטומה: זוהי הסיבה המדאיגה ביותר ללוקוקוריאה- אישון לבן אצל תינוקות, שכן מדובר בגידול ממאיר המתפתח ברשתית.

קטרקט מולד: כאשר התינוק נולד עם עכירות בעדשת העין.

היפרדות רשתית: מתרחשת כאשר הרשתית מתנתקת ממקומה הרגיל בחלק האחורי של העין.

מדוע חשוב לאבחן לויקוקוריאה?

לויקוקוריאה אינה מחלה ראשונית בפני עצמה אלא מהווה תסמין לבעיה רפואית אחרת. כל המחלות שגורמות לאישון לבן, מהוות איום רציני על הראייה וחלקן אף מסכנות חיים. לפיכך, הערכה מהירה של לויקוקוריאה על ידי רופא עיניים לילדים, עשויה להקדים אבחון וטיפול, להציל את הראייה ואף להציל חיים.

כיצד ניתן לזהות לויקוקוריאה?

במצבים מובהקים וברורים מאוד של לויקוקוריאה, ניתן לזהות את קיומו של אישון לבן על ידי הסתכלות על עינו של הילד בתאורה טובה. במצבים פחות ברורים, האישון עשוי להיראות לבן רק בנסיבות מסוימות, כמו למשל בחושך כשהאישון מוגדל, או כשהתינוק מסתכל לכיוון מסוים. לויקוקוריאה יכולה להתגלות גם בצילום בפלאש, כשלאישון אחד יש רפלקס לבן, לעומת האישון השני שהרפלקס שלו אדום ותקין.

רופא עיניים לילדים יוכל לזהות לויקוקוריאה בעזרת אופטלמוסקופ – מכשיר שמדגים ישירות את פנים העין. לפני הבדיקה הרופא יזליף לעיני התינוק טיפות עיניים להרחבת האישונים שיאפשרו בדיקה יסודית יותר.

כיצד מתבצע אבחון לויקוקוריאה אצל רופא עיניים לילדים?

כאמור, הבדיקה לאבחון אישון לבן תתבצע ע"י רופא עיניים באמצעות אופטלמוסקופ.

ברוב המקרים, האבחון הראשוני של לויקוקוריאה עשוי להתרחש במסגרת בדיקת החזר אור אדום (red reflex). מדובר בבדיקה המתבצעת כחלק בלתי נפרד מסדרת הבדיקות שעוברים יילודים ותינוקות בימים הראשונים לחייהם על ידי רופא ילדים. במידה ומופיע החזר של רפלקס לבן במקום אדום – יש להמשיך לבירור מיידי אצל רופא עיניים לילדים.

מלבד הבדיקה של העין, רופא עיניים לילדים יבצע אנמנזה מקיפה, הכוללת בירור של משך הזמן של התופעה, תסמיני עיניים אחרים אצל התינוק, היסטוריה עינית והיסטוריה רפואית של התינוק לרבות פגות, רטינופתיה של פגות, זיהום טרום לידתי, טראומה, דלקת פרקים ומחלות מערכתיות אחרות. כמו כן, הרופא יחקור באשר להיסטוריה המשפחתית של מחלות עיניים לרבות גידולים ממאירים תוך עיניים.

כיצד מטפלים בלויקוקוריאה?

הטיפול בלויקוקוריאה מתמקד בטיפול במקור הבעיה האחראית להופעת האישון הלבן. ברגע שנמצא הפתרון לגורם או המחלה המקורית, גם התסמין שלה בדמות אישון לבן ייעלם.

רטינובלסטומה: אם אובחנה על ידי רופא עיניים לילדים, רטינובלסטומה, אפשרויות הטיפול תלויות בשלב בו נמצאת המחלה. הטיפולים עשויים לכלול כימותרפיה, טיפול בקרינה, טיפול בלייזר, קריותרפיה או הסרה כירורגית של הגידול. אבחון מוקדם הוא חיוני כדי לשמר את העין הפגועה ולמנוע גרורות.
קטרקט מולד: בקטרקט מולד מטפלים באמצעות הסרה כירורגית של העדשה העכורה. במקרים מסוימים, ניתן להשתיל עדשה מלאכותית וניתן לטפל באמצעות משקפיים מתקנות או עדשות מגע לשיקום ראייה.
היפרדות רשתית: יש צורך בהתערבות רפואית מיידית לחיבור מחדש של הרשתית של התינוק. ניתן להשיג זאת באמצעות טכניקות כירורגיות שונות.

ד"ר נועה אלה דלמן – טיפול ומעקב אחר תינוקות עם לויקוקוריאה

ד"ר נועה אלה -דלמן הינה רופאת עיניים מומחית ומנתחת, רופאת עיניים ילדים ופזילה. לאחר סיום התמחותה ברפואת עיניים במרכז הרפואי ע"ש שיבא בתל השומר, ביצעה התמחות על ברפואת עיניים לילדים ופזילה באוניברסיטת UCLA בלוס אנג'לס באחד המרכזים המובילים בעולם בתחום זה. בשנים האחרונות, ד"ר נועה אלה- דלמן, מנהלת את שירות העיניים לילדים ופזילה במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא. לד"ר נועה אלה-דלמן ניסיון מקצועי עשיר באבחון וטיפול בבעיות ראייה ומחלות עיניים אצל ילדים ופזילה במבוגרים. היא ניחנה בגישה ייחודית כלפי מטופליה הצעירים והוריהם. לד"ר נועה אלה -דלמן קליניקה פרטית בתל אביב הכוללת מכשור רפואי משוכלל ושרות אדיב ויחס אישי.